Průvodce AI v náboru

Průvodce AI v náboru

Umělá inteligence nachází největší uplatnění právě v náboru, kde existuje mnoho opakujících se činností, které lze pomocí AI výrazně zrychlit.

02-08-2025
 
 
Umělá inteligence nachází největší uplatnění právě v náboru, kde existuje mnoho opakujících se činností, které lze pomocí AI výrazně zrychlit.
 
Naše interní anketa mezi českými recruitery na LinkedIn ukázala:
  • 62 % náborářů využívá AI každý den jako běžnou součást své práce
  • 31 % s AI experimentuje
  • pouze 7 % AI nevyužívá vůbec
 
Je důležité myslet na ochranu osobních údajů - osobní data kandidátů buď anonymizujte (tj. vkládejte je bez jména), nebo používejte zabezpečené firemní AI systémy.
Citlivou oblastí je zejména využívání AI pro hodnocení kandidátů. Z pohledu EU AI Act se jedná o rizikovou oblast, kde je třeba dodržovat řadu povinností. Problémem jsou možné nepřesnosti systému a zejména ověřitelnost rozhodování.
 
 

⭐ Základní využití AI

 
(ChatGPT či jednoúčelové nástroje)
 
 

Tvorba pracovních inzerátů

 
Náborové týmy nejčastěji využívají AI právě pro tvorbu pracovních inzerátů (82 %). Napsání kvalitního inzerátu obvykle zabere 2 až 4 hodiny práce, proto je časová úspora značná.
Když AI dostane dostatek podkladů (informace o firmě, popis pozice, vzor a požadovaný styl psaní), dokáže vytvořit poměrně kvalitní pracovní inzerát. Pak stačí věnovat pár minut závěrečným úpravám a máte hotovo.
 
💡
Nestačí zadat jednoduchý prompt jako "Napiš pracovní inzerát na pozici projektového manažera." Je třeba umělé inteligenci předat co nejvíc podkladů, detailů a kontextu.
 
👉 Přečtěte si článek
 
Jak může AI ještě pomoct s inzeráty
  • Vylepšení textu: zkrácení, prodloužení, změna tónu komunikace nebo odstranění nadužívaných HR klišé
  • Zpětná vazba: Posouzení textu z pohledu kandidáta a upozornění na chybějící nebo nejasné informace
  • Příprava otázek pro manažera: Pokud v popisu pozice něco chybí, AI připraví 10-15 doplňujících otázek pro získání všech potřebných informací od manažera
 
 

Komunikace s kandidáty

 
Hned po psaní inzerátů využívají náboráři AI nejčastěji pro přípravu e-mailů kandidátům. Průzkum ukazuje, že 76 % recruiterů používá AI k vytváření nebo automatizaci e-mailových šablon. S čím vám AI pomůže:
  • Vytvoří několik verzí jednoho e-mailu s různým tónem a délkou
  • Sumarizuje dlouhá emailová vlákna a konverzace
  • Pomůže s hromadnou korespondencí – můžete si připravit základní šablonu, kterou AI upraví pro každého příjemce včetně detailů o pozici nebo důvodů zamítnutí
 
 

Příprava na pohovory

 
AI je skvělý pomocník pro přípravu pohovorů – tímto způsobem ji využívá téměř 59 % dotázaných recruiterů.
Stačí jí dát popis pozice nebo pracovní inzerát, a připraví vám sadu relevantních otázek pro zjišťování dovedností, soft skills, motivace apod. Dokáže jít do solidní hloubky, vytvořit behaviorální otázky nebo navrhnout různé scénáře pro testovací úkoly.
 
 
Příklad připravených otázek pro manažery:
notion image
 
 

Zpracování profilu kandidáta z poznámek

 
Poskytněte AI poznámky z pohovoru, přiložte CV kandidáta a nechte si sepsat ucelený profil, který můžete poslat hiring manažerovi nebo klientovi. To ušetří náborářům minimálně 15 minut po každém interview.
 
🛠
Nástroje jako Metaview umožňují nahrávání pohovorů s automatickým přepisem, souhrnem a základním posouzením kandidátů.
 
 

Sourcing kandidátů - klíčová slova

 
Potřebujete sestavit kvalitní vyhledávací filtry na LinkedIn? AI vám pomůže najít ta správná klíčová slova. Například když hledáte programátora, AI vám připraví seznam souvisejících technologií, knihoven, frameworků a odborných termínů.
Z těchto slov si pak můžete sestavit filtry a boolean dotazy, protože ChatGPT sám příliš nezvládá sestavování komplexnějších vyhledávacích dotazů.
 
Příklad použití ChatGPT pro návrh klíčových slov:
notion image
 
💡
Potřebujete rychle porozumět neznámé technologii nebo specializaci? AI vám obratem vysvětlí klíčové pojmy, dovednosti nebo certifikace důležité pro danou pozici.
 
 

⭐⭐ Pokročilé využití

 
Komplexnější prompty, pokročilé nástroje, automatizace
 
 

Screening životopisů

 
Na velkých trzích (USA, Velká Británie), kde se na pozice běžně hlásí i stovky kandidátů, se stávají standardem nástroje pro filtrování příchozích CV pomocí AI. Specializované nástroje jako Searchlight jsou poměrně drahé a v Česku se proto používají jen minimálně.
Screening CV si můžete vyzkoušet i s ChatGPT. Vytvořte si nejprve kritéria pro hodnocení kandidátů (scoring) a na základě těch nechte oskórovat životopisy.
Pro praktické využití je lepší nastavit automatizaci, kdy jsou došlé životopisy automaticky posílány na posouzení AI a podle rozhodovací logiky následně zamítnuty nebo uloženy do ATS. Budete proto potřebovat automatizační nástroj typu Make nebo Zapier.
 

Přihlašte se k odběru newsletteru, ať vám nic neunikne

 
Připravuji pro vás pravidelné tipy, rady, novinky a články ze světa digitálního HR
* indicates required
notion image
 
 
Takto vypadá hodnocení kandidátů pomocí ChatGPT:
notion image
 
⚠️
Při vkládání životopisů dbejte na důvěrnost dat - používejte buď anonymizované údaje, nebo zabezpečené nástroje.
 
 

Candidate matching

 
Současné systémy pro vyhledávání kandidátů (typicky LinkedIn) jsou založené na filtrování podle klíčových slov, což není příliš přesné a vyfiltrované kandidáty je pak třeba ručně procházet.
Vznikají vyspělejší systémy, které umí "chápat" profil kandidáta a vybírat vhodné kandidáty podle hlubšího porozumění jejich profilu. I sám LinkedIn slibuje novou generaci filtrování založenou na využití umělé inteligence, která bude výrazně přesnější.
 
🛠
Specializované nástroje pro vyhledávání kandidátů ať už z externích zdrojů (například LinkedIn) nebo pro filtrování vlastní databáze jsou například Navigara nebo Kale.
 
 

Osobnostní testy kandidátů

 
Přestože vznikají různé AI aplikace pro psychodiagnostiku a hodnocení kandidátů, zde je třeba být velmi obezřetný. Tyto systémy spadají do kategorie rizikových systémů dle AI regulací a je třeba myslet na auditovatelnost rozhodnutí, analýzu rizik a další povinnosti.
Pokud používáte systém, který hodnotí kandidáty, musíte rozumět jeho logice a postupům, vědět na jakých datech byl vytrénovaný. Určitě nechcete přejímat zodpovědnost za rozhodnutí, která vám předložil AI systém, aniž víte, jak přesně k výsledku došel.
 
💡
Ačkoliv vypadá možnost posuzování kandidátů a zaměstnanců lákavě, je velmi pravděpodobné, že zde budou firmy z právních a etických důvodů nakonec velmi zdrženlivé.
 
 

Pohovor s chatbotem nebo avatarem

 
Vznikají aplikace pro pohovorování kandidátů pomocí chatbotů, voicebotů a video-avatarů. Konverzační schopnosti těchto nástrojů se rychle zlepšují a dá se očekávat, že jejich nasazení bude čím dál běžnější. Zatím se tato technologie využívá více v zahraničí a pro nábor méně kvalifikovaných pozic s větším objemem kandidátů.
 
💡
Pohovory pomocí video avatarů zatím naráží na technické limity - prodleva je příliš velká a avataři působí poněkud nepřirozeně. Hlasoví asistenti už ale dosahují solidní kvality. Ukazuje se, že kandidátům využívání AI nevadí. Naopak oceňují, že pohovor proběhne rychle a profesionálně.
 
notion image
 
 

Personalizace a automatizace oslovovacích zpráv

 
AI může pomoci vytvářet personalizované zprávy pro oslovení kandidátů a automatizovat oslovovací sekvence. Na trhu jsou šikovné nástroje, kde si můžete celé komunikační workflow nastavit: zadáte první oslovení na LinkedIn, druhé oslovení na LinkedIn po pár dnech, a pak ještě oslovení emailem, který systém dohledá. AI může každou zprávu personalizovat a přidat relevantní informace z LinkedIn profilu kandidáta.
 
🛠
Příkladem kvalitního oslovovacího nástroje je například Leadspicker. Je sice určený primárně pro obchod a business development, nicméně se dá úspěšně použít i v náboru.
 
 

AI náborové workflow

 
Největšího efektu a úspory času dosáhnete, pokud propojíte různé nástroje do automatizovaného procesu.
 
Zde je příklad jak autor článku používá AI nástroje pro sourcing:
1) Udělat si hrubý filtr kandidátů na LinkedIn
2) Pomocí nástroje Phantombuster stáhnout až tisíce profilů
3) Využít scoring pomocí ChatGPT a automaticky všechny profily vyhodnotit
4) Na nejrelevantnější profily poslat personalizované zprávy v automatické sekvenci
Tímto způsobem se dá sourcing a oslovení zvládnout za 2 hodiny. Ručně by to trvalo 2 dny.
 
 

⭐ Závěr

 
Na co myslet při zavádění AI do náborových procesů
  • Dbejte na citlivost osobních údajů
  • Finální rozhodnutí by měl vždy dělat člověk - používejte AI k automatizaci rutiny, ale buďte opatrní při hodnocení
  • Zejména u hodnotících systémů je třeba klást důraz na ověřitelnost - proč systém hodnotil takto? Jak můžete jeho algoritmy a správnost rozhodnutí zkontrolovat? Na jakých tréninkových datech byl postaven?
  • Jednotlivé kategorie náboru se liší: u dělnických pozic bude poměr automatizace pravděpodobně velmi vysoký, zatímco executive search bude stále založený na osobních kontaktech a vztazích s top kandidáty