Pracovní inzerát je reklamní text
Co je největší omyl recruitmentu? Když si pleteme popis pracovního místa (job description) a pracovní inzerát. Job description je suchý pracovněprávní dokument, ale pracovní inzerát je REKLAMNÍ TEXT.
Rozdíly si můžeme ukázat na příkladu spotřebiče, který jednou za čas pořizujeme do domácnosti všichni.
Vysavač
K vysavači máte technickou specifikaci výrobku, která uvádí jeho výkon, parametry, váhu, spotřebu atd. Technickou specifikaci si pravděpodobně nikdo nepřečte. Maximálně jednou při koupi.
Ale přednosti a funkce daného vysavače potřebujete jako výrobce/obchodník dobře prodat. Konkurence je velká. A proto potřebujete reklamu, která zaujme správnou cílovku a jasně vysvětlí, proč je právě tento vysavač lepší než ten konkurenční a jakou hodnotu zákazník dostane:
• Ušetříte mu peníze, protože váš vysavač je nejúspornější na světě.
• Ušetříte mu čas, protože díky obřímu výkonu zvládne uklidit lépe a rychleji.
• Nebo bude mít zdravější děti, protože tento úžasný vysavač vysaje všechny roztoče a bubáky z koberce.• A nebo je to krásný designový výrobek, který bude ozdobou vaší domácnosti.
Zákazník zkrátka potřebuje jasnou odpověď na otázku: Co z toho budu mít?
Stejné je to v náboru.
Popis pracovního místa (job description) je jako popis výrobku – suchý, nezáživný a technický text. Nikdo ho nečte a úkolem není motivovat.
Ale pracovní inzerát je úplně jiná liga. Musí zaujmout, vzbudit zvědavost, nadšení, emoce. Pracovní inzerát musí PRODAT. Proto je pracovní inzerát REKLAMNÍ TEXT.
Hlavní principy reklamního textu
Hlavní principy reklamního textu
Jinak budete komunikovat žehličku, kterou nejspíš budete chtít zaujmout maminky několika dětí, a jinak křovinořez, který zřejmě bude vybírat na chalupu tatínek (omlouvám se za genderové stereotypy 🙂). Jinak mluvíte s finančáky a jinak s markeťáky.
Nepopisujte jen co pozice dělá, ale čím je zajímavá
To je základní pravidlo reklamy. Nepopisujte, že vysavač má hepa filtr o rozměru 198 x 120 mm, ale vysvětlete, že umí zachytit nejjemnější prach a zvířecí alergeny, a vy budete mít proto zdravější domácnost.
Stejně tak pracovní inzerát nemusí popisovat každý detail pozice, ale zaměří se na to, co je pro kandidáta zajímavé a důležité. Někdy si manažeři myslí, že 100 odrážek pracovních povinností je přesně to, co inzerát potřebuje. Ne a stokrát NE!
Inzerát musí představit výhody, zajímavosti a jedinečnost pozice
Čím je váš produkt (pozice) jiný/-á a lepší než u konkurence? To je naprosto zásadní otázka každé reklamy, a stejně tak i pracovního inzerátu. Pokud chcete oslovit i jiné kandidáty než ty, co právě zoufale hledají práci, musíte nabídnout jasnou odpověď.
Máte jen sekundy pozornosti
Stejně jako v reklamě i v inzerátu musí být hlavní sdělení jasné na první dobrou. Nespoléhejte se, že kandidát si dočte inzerát až do konce. Spíš ho jen přelétne očima a v pár okamžicích se rozhodne, jestli mu stojí za to věnovat víc času, a nebo kliknout dál.
Umíte si představit reklamu bez fotky?
Jedna fotka vydá za tisíc slov. A proto by dobrý inzerát měl obsahovat pěkné fotky – ukazovat hezké kanceláře, tým, šéfa, produkty, zábavu po práci. Ať na kandidáty dýchne trocha atmosféry firmy a umí si sami sebe v nové roli představit.
Nebojte se emocí
Kvalitní reklama umí zahrát na emoce. A inzerát také musí zanechat v kandidátovi stopu. Pokud na inzerát za 3 sekundy zapomene, už se nevrátí a CV nepošle.
Sázejte na čísla
Chcete přece vědět, kolik produkt stojí. Čísla dodávají důvěryhodnost. Takže pokud to jen trochu jde, hrajte v pracovním inzerátu fér a zveřejněte platové rozmezí.
Nepřehánějte
Každá reklama zdůrazňuje ty nejlepší vlastnosti produktu a také pracovní inzerát jede na pozitivní vlně. Nicméně nic se nemá přehánět, není dobré slibovat, že operátorka call centra zažije úžasnou, pohodovou a svět měnící práci. Umět vypíchnout dobré stránky pracovní pozice neznamená lakovat věci na růžovou a nebo snad i lhát.
Proč si to recruiteři pořád pletou?
Je spousta důvodů, proč recruiteři používají popis pracovního místa jako inzerát:
• Nemají čas a vystaví na kariérky to, co je první po ruce.
• Trvá na tom manažer.
• „Tak jsme to dělali vždycky.”
• Nebo si myslí, že kandidát nejlépe prokáže svoji motivaci tím, že se prokouše dvěma stránkami úředního textu.
Ať už je výmluva jakákoliv, jedno je jisté. Dobří kandidáti mají dobrou práci, a pokud je chcete zvednout ze židle a přimět uvažovat o vaší firmě, musíte jim ukázat něco zajímavějšího než „návod k obsluze myčky nádobí“.
P.S. Pro ukázku uvádíme příklady některých našich inzerátů pro pozice, které jsme obsazovali.
P.S. Pro ukázku uvádíme příklady některých našich inzerátů pro pozice, které jsme obsazovali.
Chief Financial Officer
Head of Global Sales
Head of Marketing
-
Aplayerz s.r.o.
-
Přemyslovská 11, Praha 3
-
info@digitalnihr.cz
-
+420 702 137 844
Rychlé odkazy
Právě jsme poslali potvrzovací e-mail. Podívejte se do vaší schránky.