Jak využít brutální sílu TikToku v náboru

Přes 60.000 sledujících během pár měsíců, 2.000 životopisů díky jednomu videu a miliony zhlédnutí… To nejsou čísla z Číny, ale výsledky českých firem, které začaly nabírat na TikToku. Pojďte se ponořit do crazy světa nejrychleji rostoucí sociální sítě na světě.

TikTok a globální blietzkrieg

Tancující teenageři, lip-sync karaoke, výzvy v nošení záchodu na rychlost, bláznivé scénky, globální trendy a tuny dalších ulítlostí. Plno lidí obrací oči vsloup, ale slovy klasika můžeme diskutovat, můžeme nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. TikTok je fenomén, který není možné ignorovat. Je nejstahovanější mobilní aplikací a obrovskou rychlostí dotahuje v popularitě Instagram. V Česku má necelé 2 miliony dospělých uživatelů.
Už dávno není sítí jen pro náctileté – věková skupina do 18 let tvoří maximálně čtvrtinu uživatelů, a její podíl se postupně zmenšuje ve prospěch starší populace. TikTok dnes nabízí unikátní příležitost, kdy má spoustu uživatelů, ale není přeplněný reklamou a marketingem. Firmy i jednotlivci si zde mohou získat řádově větší pozornost než na tradičních sítích jako je Instagram a Facebook.

Jaký obsah funguje na TikToku

Předchůdcem TikToku byla aplikace Music.ly, ve které lidé natáčeli taneční kreace na známé hudební melodie. Před pár lety změnila název na univerzálnější TikTok, a najdeme zde už plno jiného obsahu než karaoke a lip-sync. Nicméně hudbu, videoklipy a kreativní ulítlost má stále v genech. A lidem se to líbí.

Jediný povolený formát jsou videa zpravidla v délce 8 až 60 sekund. Proto musí být rychlá, vypointovaná a chytlavá. Důležitý je střih, gify, animace, titulky a ideálně i hudební doprovod s oblíbenou melodií. Obsah je oproti Instagram Stories daleko syrovější a odvázanější.

Zde je pro ukázko pár oblíbených formátů:

Výzvy – sníst lžíci skořice, polít se ledovou vodou (kdysi populární ice bucket challenge) nebo například aktuální Rodeo Challenge (běh v crazy kostýmu na melodii Rings of Fire).

Ze života prakticky kohokoliv (maminek, letušek, programátorů…)

Rady, tipy a návody

Proč je TikTok návykový?

Hlavní zbraní TikToku je doporučovací algoritmus. Aplikace vytěžuje data z chování uživatelů a sestavuje modely doporučeného obsahu na základě oblíbené muziky, scének, vtipů a mnoha dalších parametrů.

Díky tomu připravuje každému uživateli obsah přesně podle jeho vkusu. A jde mu to sakra dobře. TikTok je vysoce “návykový” a čas strávený u aplikace násobně převyšuje konkurenci. Výzkum firmy Surge.ai ukazuje, že uživatelé z řad Generace Z hodnotí výběr obsahu na TikToku výrazně lépe než na Instagramu. Je relevantnější, zábavnější a kreativnější. Subjektivně můžu potvrdit, že listování feedem TikToku je ze všech sítí zdaleka nejvíc funny.

Brutální sledovanost a počty fanoušků

Vyhrává kdo udrží uživatele u obrazovky nejdéle. Průměrný uživatel stráví na TikToku 52 minut denně a za měsíc shlédne kolem 5 tisíc videí! Výsledkem je daleko větší dosah příspěvků. Zatímco běžné účty (nemluvím o mega-celebritách) můžou na Facebooku a Instagramu počítat zhlédnutí řádově ve stovkách a tisících, na TikToku to jsou statisíce až miliony.

“Máme 60 tisíc sledujících a některé naše příspěvky mají přes milion views. Pro známost značky nám TikTok za rok udělal víc, než ostatní sítě za 5 let,” říká Jana Jáčová, majitelka firmy ÚOL Účetnictví.

Jak využít sílu TikToku v recruitmentu?

TikTok je ideální pro zvýšení vizibility značky. Spíš než přímý nábor zde můžete budovat vztah s cílovou skupinou, dát nahlédnout do zákulisí firmy či přinášet rady a tipy.

Dívat se na klasická kariérní videa je opravdické utrpení, protože většinou sledujete několik minut úplně o ničem, ale na TikToku se jde rovnou k věci. Když nezaujmete diváka do pár sekund, nemilosrdně swajpne dál

Pozn: TikTok je nově zařazen v našem školení Digitální Recruitment.

Sleduj svého recruitera

Celkem početní jsou recruiteři a kariérní kouči, kteří sdílí tipy, jak obstát u pohovoru, natáčí scénky z pracovního života apod. Podívejte se například na CareerVidz nebo Emily The Recruiter.
Na českém TikToku vede Honza Turek se svými účty @Jobovky (108 tisíc sledujícíh) a @Czhiring (5 tisíc sledujících). Některá jeho videa mají stovky tisíc zhlédnutí. Jobovky jsou zaměřené více prakticky, zatímco na CZhiring vyvěšuje videoinzeráty.


„Viděl jsem, jak TikTok obrovsky roste, tak jsem se do toho pustil. Neměl jsem jasnou představu, kudy to budu táhnout, ale jak mi začali přibývat fanoušci, začali si sami psát, jaký obsah je zajímá,“ vysvětluje Honza.

„Musíš být zábavný a užitečný. Tvorba videí zabere dost času, počítám tak 1,5 hodiny na příspěvek. Když jsem byl nejaktivnější, dělal jsem 2 až 3 videa denně.“

A funguje TikTok pro přímý nábor? „Celkem to jde, na videoinzerát na lakýrníka se mi ozvalo 17 kandidátů a třeba na Java vývojáře 3.“

„TikTok je podceňovaný, ale roste strašlivou rychlostí. Ta síť je teď v hypu, a kdo naskočí včas, může z toho dostat fakt hodně,“ uzavírá Hozna.

2000 životopisů přes TikTok

Jana Jáčová majitelka firmy ÚOL Účetnictví je Kim Kardashian českého profesního internetu. Je aktivní na všech sítích a proto nepřekvapí, že tiktokový účet ÚOL patří mezi nejsledovanější.

Primární účel byl zvýšit povědomí o značce. Začali točit sérií hororových zážitků z pohovorů a později přidali i tipy pro podnikatele. Nepublikují pracovní inzeráty, nicméně video o brigádě v ÚOL jim mimoděk přineslo přes 2.000 (!) přihlášek.


“Lidé si nechodí na TikTok prohlížet inzeráty a proto je tam ani nedáváme. Soustředíme se na obecnou znalost značky a skvěle to funguje. Známost firmy se přenáší i do klasické pracovní inzerce. Průměrné počty reakcí na jobs.cz nám vyskočili z 20 na 90. Od doby co jsme na TikToku mě poznávají cizí lidi na ulici nebo na poště,” směje se Jana. “TikTok baví i naše zaměstnance, líbí se jim, že firma je vidět, a natočená videa používáme pro další příležitosti.”

TikTok v korporátu

Ani velké seriózní firmy nejsou proti TikToku imunní. Zaujal mě profil PwC Polska, který má skoro 14 tisíc followerů, zatímco jejich Instagram nemá ani třetinu. PwC představuje typický use-case firmy, která nabíra spoustu absolventů, takže potřebuje něco víc cool, než kariérní stránky a polepy v tramvaji. Do tvorby obsahu je zapojena firemní omladina, umí udělat celkem zábavné klipy, vychytat trendy, a některá jejich videa mají stovky tisíc zhlédnutí.
Write your awesome label here.

Bizár z Japonska

Nemusíme si říkat, že asijská kultura má svoje specifika. Absolutním vládcem profesního TikToku je japonská firma Daikyo a její nespoutaní manažeři, kteří nasbírali přes 2,7 milionu fanoušků.

Pokud je toto váš styl, máte pozornost stoprocentně zaručenou.
Write your awesome label here.

Jak začít na TikToku

TikTok může být zajímavá volba pro firmy nabírající mladší ročníky, absolventy nebo brigádníky. Jak jsme si ale ukázali výše, lidé se chodí na TikTok bavit, a ne si prohlížet pracovní inzeráty. Proto musíte tvořit obsah, který v první řadě lidi pobaví.

“Minimum pro začínající firmu je 10 příspěvků měsíčně,” říká David Duc, expert z reklamní agentury TikTokuj.cz. “S každou začínající firmou sepíšem strategii, vymyslíme obsahový plán, scénáře a zařídíme natáčení. Je třeba počítat, že postprodukce příspěvků je časově zhruba dvakrát náročnější, než jejich samotné natáčení,” doplňuje David.

ÚOL Účetnictví si naopak dělá příspěvky samo. “Postujeme 2 příspěvky denně a vždy jich natočíme několik najednou, aby to nezabíralo tolik času,” vysvětluje Jana.

Pokud se rozhodnete dělat si videa sami, potřebujete zaměstnance, kteří TikTokem opravdu žijí, sledují trendy a umí vytvořit chytlavý obsah. Úspěch není daný automaticky. Algoritmus TikToku nemilosrdně pohřbí nudný obsah.

Není to práce na 10 minut denně, ale kdo naskočí do TikTok vlaku dneska, získá velkou bázi fanoušků a super vizibilitu.

Velmi levná reklama

Stejně jako jiné sítě, i TikTok nabízí placenou reklamu, která vaše příspěvky doručí požadované skupině uživatelů. Můžete cílit podle věku, lokace, pohlaví, zájmů nebo specifických akcí v aplikaci TikToku. Oproti Facebooku zde není takový přetlak reklamy, a proto je řádově levnější, cca 5 až 15 korun za tisíc zobrazení (CPM).

Na každé sociální síti platí, že reklama by neměla vypadat jako reklama, ale měla by to nejvíce připomínat přirozený obsah dané sítě.

Zejména pro začínající značky je reklama vhodný nástroj jak co nejrychleji zvýšit známost profilu a přitáhnout fanoušky.
Created with